گزارش دومین نشست فینتاک

فینتاک دومین نشست استارت آپ های فینتک

دومین نشست فینتاک چهارشنبه ۲۴ شهریورماه با حضور پدرام سالمی از شرکت پرداخت الکترونیکی سامان کیش (سپ) و رضا قربانی مدیر گروه رسانه ای شفق در مرکز تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا برگزار شد .

طبق روال گذشته ابتدای برنامه به صحبت و شبکه سازی میان شرکت کنندگان اختصاص یافت و پس از آن گفتگو با مهمان برنامه با صحبت های رضا قربانی شروع شد .

پدرام سالمی مدیر کسب و کارهای نوین شرکت پرداخت سامان کیش

پدرام سالمی مدیر کسب و کار های نوین شرکت پرداخت الکترونیکی سامان کیش (سپ) این مجموعه را به عنوان اولین شرکت پرداخت الکترونیک ایران که نخستین تراکنش اینترنتی را در سال ۸۵ در کشور میزبانی کرده است معرفی کرد و گفت یکسال بعد در سال ۸۶ اولین تراکنش ussd در این شرکت با همکاری اپراتوری در کیش اتفاق افتاد و سپ به عنوان شرکتی پیش رو توانست حدود ۷۵ درصد از تراکنش های اینترنتی کشور را به نام خود رقم بزند.

اساسا psp چه کاری انجام میدهد ؟

کار psp گرفتن پول از یک نفر و تحویل آن به حساب بانکی فرد دیگر است و تخصص PSP ایجاد کانال های مختلف برای این کار است . در دنیا هم به همین شکل است و اگر شما قوانین شاپرک را ببینید بسیار مشابه همان استاندارد پرداخت PCI DSS است که در دنیا پیاده شده است.

نظر شما در مورد استارت آپ های فینتک  چیست ؟

دیدگاه ما این است که همیشه سمت پذیرنده خود را می بینیم و در آن طرف دیگر که کسب و کارها و کاربران آنها هستند وارد نمی شویم و معتقدیم این قسمت در حوزه کار ما نیست ، این بخش آنقدر گسترده است که ما اگر بخواهیم تیکه تیکه به آن ورود کنیم از وظیفه اصلی خود باز می مانیم . به نظر ما استارت آپ ها باید رشد کنند و این قسمت از بازار را توسعه دهند .

سالمی  با اشاره به بسته شدن سرویس‌های چند استارت‌آپ در حوزه فینتک گفت: «با توجه به اینکه ما زیر نظر شاپرک و بانک مرکزی فعالیت می‌کنیم، در نتیجه در چارچوب قوانین حرکت می کنیم و هر وقت نهاد قانون‌گذار به ما دستور دهد سرویسی قطع شود ما ناگزیر این کار را می‌کنیم.

فینتاک دومین نشست استارت آپ های فینتک

چرا خیلی از سرویس های پرداخت دنیا در ایران وجود ندارند ؟

زیرا تراکنش ها در هیچ کجای دنیا مانند اینجا وریفای نمی شود ، متاسفانه روش هایی که در دنیا وجود دارد و می توانند تراکنش را امن کنند در ایران نداریم .

برای مثال شما اگر با کارت اعتباری خودتان پرداخت کنید اما وجه را باز پرداخت نکنید برای شما و برای بانک اتفاقی نمی افتد زیرا یک شرکت بیمه خوب در این روند وجود دارد .

در دنیا اگر شما از روال عادی خارج شوید به سرعت با شما تماس می گیرند و کنترل می کنند که آیا خود شما تراکنش را انجام داده اید یا نه و معمولا ستلمنت آنلاین انجام نمی شود.

آخرین نسل امینت در دنیاemv  است که در اروپا اجرا شده است . و به ازای هر تراکنش برای شما یک توکن پیامک می شود و شما در تراکنش اینترنتی از آن توکن استفاده می کنید .

سرویس wage چیست ؟

در سپ این قابلیت وجود دارد که مبلغ تراکنش را قبل از واریز به حساب پذیرند به چند حساب نزد یک بانک تسهیم کنیم و بر مبنای درصد و یا مبلغ مشخص آن را به حساب های مختلف تسهیم کنیم .

برنامه شما برای کیف پول چیست ؟

ما از سالها قبل به صورت جدی کیف پول را پیگیری می کنیم و بستر فنی آن را اجرا کردیم و تست های مختلف را انجام داده ایم و منتظر نهایی شدن قوانین کیف پول از جانب بانک مرکزی هستیم .

ما دنبال راهکاری هستیم که هم مورد تائید بانک مرکزی قرار بگیرد و هم وارد حوزه استارت آپ ها نشویم و یک ابزار امنی را بسازیم که برای آنها کاربردی باشد.

دومین نشست استارت آپ های فینتک ، فینتاک

در ادامه پدرام سالمی به سوالات حضار پاسخ گفت و سپس جلسه با یک عکس دسته جمعی پایان یافت .

لینک کوتاه :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *